It’s a Wrap! – The making of FilmLAB’s OLD MISS

kincmokCinemAsia Update, FilmLAB Alumni Programme, FilmLAB Update, Nieuws

In januari kwamen de cast en crew van de film OLD MISS, een CinemAsia filmLAB-productie, bijeen in Rotterdam voor hun laatste opnamedag. De korte film OLD MISS, geschreven en geregisseerd door Chinh Van Tran, vertelt het verhaal van Miss, een Vietnamese oppas die in Nederland woont en voor twee Vietnamese kinderen zorgt. Wanneer ze hoort dat haar diensten voor het gezin niet langer nodig zijn, moet ze beslissen hoe ze afscheid neemt van de kinderen voor wie ze hun hele leven heeft gezorgd.

Chinh schreef het script drie jaar geleden, pitchte het tijdens het PitchLAB-evenement van CinemAsia in maart en begon de ontwikkeling ervan in december samen met CinemAsia FilmLAB-producer Helen Tsang. Chinh vond inspiratie voor het verhaal in het echte leven toen ze het gezin van haar neef in Europa bezocht en kennismaakte met de twee kinderen van haar neef die werden opgevoed met hulp van hun oppas. De mooie relatie die de kinderen hadden met hun oppas vormde het startpunt van wat het verhaal van OLD MISS zou worden. Omdat OLD MISS zo’n persoonlijk verhaal is en zo dicht bij het hart ligt, besloot Chinh om het zelf te regisseren, waardoor OLD MISS haar regiedebuut werd.

Chinh zegt: “Ik ben echt dankbaar voor het team en voel me op veel manieren gezegend. Ik heb veel geschreven voor korte films en met mijn vrienden samengewerkt tijdens hun eerste regieklussen. Dus ik heb geleerd over alles wat mis kan gaan tijdens de productie en daar maakte ik me zorgen over. Maar bij deze productie ging veel goed, en daar ben ik dankbaar voor. Alles was goed gepland, we hebben zelfs veel versies van het storyboard gemaakt. Ik ben ook erg blij met onze hoofdrolspeelster Miss H. die Old Miss speelt. Voor mij was het heel belangrijk om Vietnamese acteurs te casten en vooral voor Old Miss, iemand die echt Vietnamees spreekt. Als ik films zie waarin een acteur wordt gecast die Vietnamees zou moeten zijn maar als ze praten, kun je horen dat ze dat niet zijn, doet het pijn. Dus ik ben echt blij dat we Miss H. hebben gevonden om de rol te spelen. Ze past perfect bij de rol.”

Voor Miss H. zal OLD MISS haar acteerdebuut zijn. Ze verhuisde ongeveer twee jaar geleden van Hanoi naar Nederland en genoot erg van de acteerervaring.

Miss H. zegt: “In de afgelopen filmdagen zijn de cast en crew heel close geworden. Daarom voel ik me een beetje verdrietig dat het al de laatste opnamedag is. Ik ga het zeker missen. Het was echt leuk op de set, en het was erg leuk om met de kindacteurs Louis en Celine te werken. Ze zijn zo grappig en soms onvoorspelbaar. Ik hoop in de toekomst meer te acteren.”

Het grootste deel van de laatste opnamedag vindt plaats in een mooi ingericht en gezellig appartement in Rotterdam, vlakbij Voorhaven Delfshaven. En net zo mooi als de omgeving, met een indrukwekkende molen en een geweldig uitzicht over de gracht, is ook de binnenkant van het appartement, waarvoor de setdesign is verzorgd door Indy YuQian.

Indy zegt: “Werken op de set was soms een beetje chaotisch, maar echt leuk. Ik kom uit Leeuwarden en meestal, wanneer ik werk aan setdesign en kostuums, is er een lokaal team van mensen om me te helpen en met wie ik constant samenwerk. Hier in Rotterdam heb ik geen eigen team uit Leeuwarden om te helpen en ken ik ook nog niet veel mensen, wat het soms een beetje uitdagend maakt maar wel echt leuk. Ik heb alles gedaan, van setdesign, aankleding tot foodstyling, en ben echt onder de indruk van hoe goed Louis en Celine het doen. Ze zijn nog zo jong, maar ze hebben geweldig werk geleverd.”

En wanneer er niets meer te filmen is op de eerste locatie, is het tijd voor cast en crew om naar de tweede locatie te verhuizen. Deze bevindt zich buiten, in de buurt van het Vietnamese restaurant Pho Hanoi. En verantwoordelijk voor het laten doordraaien van de productie en ervoor zorgen dat de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats zijn, is first assistant director Sam van Lieshout. Wat speciaal is aan de productie van OLD MISS is niet alleen de overwegend Aziatische en Nederlands-Aziatische cast en crew, maar ook het feit dat er meerdere talen worden gesproken op de set: Vietnamees, Nederlands en Engels. Het is ook Sam die helpt bij het overbruggen van deze taalbarrières.

Sam zegt: “Ik ben hier om Chinh te ondersteunen in haar rol als regisseur. Voor mij is het de eerste keer als first AD, maar ik geniet er erg van. Ik streef ernaar om in de toekomst producent te worden. Tot nu toe verloopt alles qua planning erg soepel. Daar ben ik erg blij mee. Chinh spreekt Engels en Vietnamees, en wanneer ze de kinderen regisseert, help ik door Chinh’s instructies in het Nederlands te geven. Gewoon om ervoor te zorgen dat alles duidelijk is voor iedereen. Louis en Celine spreken Nederlands en Vietnamees, maar begrijpen Chinh niet altijd goed omdat ze een ander dialect spreekt dan het Vietnamees dat ze thuis gewend zijn. Schakelen tussen al deze talen kan soms verwarrend zijn, maar het is ook echt grappig. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb gezien hoe het er op het scherm uit zal zien, maar omdat de dialoog in het Vietnamees is, weet ik de betekenis nog niet volledig. Dus ik kan niet wachten om het bij elkaar te zien komen (met ondertitels enz.) in de montage.”

Het wordt al donker buiten en als Chinh tevreden is met de laatste opname, is het na vijf intensieve opnamedagen tijd om het af te ronden! De dag eindigt feestelijk, niet alleen omdat de opnames zijn voltooid en iedereen uitkijkt naar de wereldpremière van OLD MISS op het CinemAsia-festival in maart, maar ook omdat het toevallig de verjaardag van Louis is!

Gefeliciteerd Louis, en natuurlijk de rest van de cast en crew met het succesvol afronden van de opnames van OLD MISS!

OLD MISS

CAST: Miss H., Anna, Louise en Celine

CREW: Helen Tsang – Producent, Chinh Van Tran – Schrijver/Regisseur, Sam van Lieshout – 1st AD, Luca Ottmann – DOP, Stein Boon – Gaffer, Kristian Dekker – 1st AC, Ting Fung Cheung – Geluidsoperator, Indy YuQian – Production designer, Rebeka – PA/Runner, Sonriza – PA/Runner

OLD MISS maakt deel uit van het CinemAsia-programma “Crossing Borders: Asian-European Media Makers shorts” en wordt vertoond op zaterdag 9 maart om 11:30 uur in Studio/K. De vertoning wordt gevolgd door het panel “Wie kan welk verhaal vertellen? – Het verkennen van positiebepaling in storytelling,” waar filmmakers en besluitvormers de complexiteiten van representatie en positiebepaling in het Nederlandse Aziatische medialandschap zullen bespreken.

Koop hier je tickets!

Auteur: Aubrey van Leeuwen

FILMLAB SCREENING 2023 | 11 MARCH 2023

Martijn van VeenNieuws, Uncategorized

FILMLAB SCREENING | SATURDAY 11 MARCH 2023 11.30-13.30 | SK1 STUDIO/K AMSTERDAM

Tickets: click here

PITCHLAB EVENT | FRIDAY 10 MARCH 2023 16.30-18.00 | SK4 STUDIO/K AMSTERDAM

RSVP: click here

FilmLAB is back with its 12th edition! This year’s “Weekend Jam” edition presents two short promos made by two emerging Asian-Dutch talents: Thuy NGUYEN (Stiletto) and Tenzing WOING (A Precious Shadow).

Stiletto (by Thuy NGUYEN) is an Asian-Dutch LGBTQIA+ story about a non-binary person who encounters an elegant but reluctant woman. When she begins to fall for them, a memory brings all to a sudden pause.

A Precious Shadow (by Tenzing WOING) follows a dinner conversation between Chinese immigrants from the 90s who worked and lived in Amsterdam’s Red Light District. The touching and tough memories they bring up reignite a journey of nostalgia at the dinner table, and ends with songs about missing home.

Two FilmLAB Alumni make a return to the FilmLAB Screening with their latest productions: Honeycomb (2022), directed by Haider HUSSAIN, and Outsiders (2022), directed by Rishi CHAMMAN.

The FilmLAB Screening concludes with the Asian-European Media Makers Forum, a panel discussion between established professionals and decision-makers from different disciplines of the Asian-European film and media industry.

At the PitchLAB Event, up-and-coming writers and creators will be given a chance to pitch their film idea as well as network and gather valuable feedback from their peers.

CALL FOR ENTRIES – FilmLAB 2023 “Weekend JAM”

Martijn van VeenNieuws

Very exciting news for you all — FilmLAB is back for a ”Weekend Jam” edition and the time to enter is now!

We are proud to announce the start of the 12th edition of CinemAsia FilmLAB 2023. We call upon all filmmakers out there to submit their script or idea toward the FilmLAB ”Weekend Jam” edition, which is a shortened version of the original FilmLAB program. Within one production weekend, you will collaborate with like minded filmmakers and together we will make your idea come to life!

CinemAsia FilmLAB situated in the Netherlands, provides a special community to the voices of the Asian Diaspora in Europe. FilmLAB is an exciting accelerated learning platform and a once in a lifetime opportunity to connect, engage, expose and of course to have fun during the process of filmmaking. Accompanied with mentors and a chance to have your work shown on the silver screen during the annual CinemAsia Film Festival 2023.

 

FILMLAB “WEEKEND JAM”

This short-film program is open to all filmmakers, Asian diaspora filmmakers and Asian stories encouraged. You can either participate as team or individual. Application roles are:

    • Director/scriptwriter*
    • Producer*
    • Cinematographer
    • Art director
    • Sound director
    • Actor/actress

*Director, scriptwriter and producer must be of Asian descent.

DEADLINE – 28 Dec 2022

ONLINE MEET & GREET – *3 Jan 2023

FINAL SELECTION – 5 Jan 2023

PRODUCTION WEEKENDS – 28-29 Jan, 4-5 Feb, 11-12 Feb 2023

(*All applicants must keep this date free)

 

HOW TO ENTER

Directors/scriptwriters need to submit their script/idea (length 5-12 mins) and motivation letter before 28 DEC 2022 via Google Form

(Other roles only need a motivation letter)

Five applications will be invited for the Online Meet & Greet on 3 Jan 2023. Three scripts* will be selected on 5 Jan 2023 to proceed with the team formation, which will happen right after the announcement. 

*Number of scripts will be based on number of participants

 

If you have any questions, contact us by e-mail: FilmLAB@cinemasia.nl

Good luck to all of you and we can’t wait to read your scripts!

CinemAsia FilmLAB Team

Fotogalerij FilmLAB Pitch Event

Conall SleutelCinemAsia Update, FilmLAB Alumni Programme, FilmLAB Update

Sorry, this entry is only available in Dutch.

Op vrijdag 13 mei om 16.00 uur vond het FilmLAB Pitch Event plaats in Studio/K tijdens de 14de editie van het CinemAsia Filmfestival. Tijdens een pitch van 5 minuten presenteerde iedere deelnemer zijn plan aan het panel bestaande uit Jia Zhao, Gwyneth Sleutel en Claire Zhou. In de daarop volgende 10 minuten kregen de pitchers feedback en mochten zij de vragen van het panel beantwoorden.
Beeld: Ralp Deo Otterspeer en Minhong Yu

Livestream CinemAsia FilmLAB Pitch Event

Conall SleutelCinemAsia Update, FilmLAB Alumni Programme, FilmLAB Update

Sorry, this entry is only available in Dutch.

Vandaag vindt het CinemAsia FilmLAB Pitch Event plaats van 16.00-18.00 in Studio/K. Tijdens het event gaan deelnemers hun plan pitchen aan het panel bestaande uit: Jia Zhao, Gwyneth Sleutel en Claire Zhou. Het is een openbaar event en als je er toch niet live bij kunt zijn, volg dan onze livestream via YouTube:

Voorbereiding voor het Pitch Event

Conall SleutelCinemAsia Update, FilmLAB Alumni Programme, Uncategorized

Sorry, this entry is only available in Dutch.

Afgelopen maandagavond kwamen de deelnemers van het CinemAsia FilmLAB Pitch Event samen om een pitchworkshop te volgen, om zich zo optimaal voor te bereiden op de grote dag zelf. Martijn Winkler was de spreker van dienst.  Hij is filmmaker en digital storyteller, en heeft producties gemaakt die grote internationale prijzen hebben gewonnen. Door de jaren heen heeft hij vele pitches gegeven op nationaal en internationaal niveau en heeft ruime ervaring met het geven van workshops.

Op enthousiaste wijze vertelde Martijn over zijn eigen pitch ervaringen en werden de verschillende onderdelen van een pitch besproken. Daarna werden de pitchers zelf voor de leeuwen gegooid door ter plekke een pitch van één minuut voor te bereiden over hun favoriete film of serie. Tot slot werden er nog vragen gesteld en gaf Martijn nog de laatste tips mee voor een sterke pitch.

De deelnemers hebben nu elf dagen de tijd om alle kennis te verwerken en een overtuigende pitch voor te bereiden. Het CinemAsia FilmLAB Pitch Event vindt plaats op vrijdag 13 mei in Studio/K als onderdeel van het CinemAsia Filmfestival.

Panel FilmLAB Pitch Event

Conall SleutelCinemAsia Update, FilmLAB Alumni Programme, FilmLAB Update

Sorry, this entry is only available in Dutch.

Op het FilmLAB Pitch Event op vrijdag 13 mei, op het CinemAsia Filmfestival, pitchen nieuwe filmtalenten hun mooie filmplannen aan een panel van professionals uit de Nederlandse film en TV-industrie. Wie zijn de leden van het panel?

Jia Zhao is filmproducent en oprichter van Muyi Film en Silk Road Film Salon. Als een Chinees-Nederlandse producent is Jia op zoek naar authentieke talenten en stemmen uit zowel de Westerse als uit de Aziatische filmcultuur. Haar productie A Marble Travelogue van regisseur Sean Wang was vorig jaar geselecteerd voor IDFA Frontlight. En I’m so sorry van regisseur Zhao Liang, een documentaire over de desastreuze effecten van kernenergie en radioactief afval, was opgenomen in de selectie van het Cannes Filmfestival 2021. Vele producties van Muyi Film bereikten de podia van grote filmfestivals. Naast documentaires produceert Jia ook kortfilms en arthouse feature films. Zij treedt vaak op als jurylid en adviseur op verschillende filmfestivals en in pitchforums. Tevens vertegenwoordigt zij in Azië de distributie en productie company Off The Fence, die gefinancierd wordt door ZDF Enterprises.

Gwyneth Sleutel (zij/haar) is dramaturg op de drama-afdeling van de NTR en begeleidt als freelance scripteditor en scriptcoach projecten. Daarnaast werkt Gwyneth freelance als talentcoördinator bij het Nederlands Film Festival en als scripteditor bij Scriptbank. Ze adviseerde voor het NPO-fonds en het Filmfonds en was werkzaam als hoofdredacteur van VERS Magazine. Tijdens haar studie Film Studies aan de UvA deed Gwyneth research naar vrouwelijke representatie in film en media, en naar inclusief storytelling in Nederlandse film. In haar werkzaamheden als dramaturg streeft Gwyneth nadrukkelijk naar een inclusieve representatie.

Claire Zhou (zij/haar) is junior creative producer en script developer bij NL Film & TV en zelfstandig filmmaakster. Ze studeerde Scenario & Regie aan de HKU in Utrecht, en maakte internationale furore met haar korte film Stille dorst, over een Marokkaans-Nederlandse man die nadat zijn huwelijk mislukte gevoelens krijgt voor een jongen. De film draaide op prestigieuze festivals, waaronder BFI Flare en 16th in the Palace. Binnenkort gaat haar volgende film in productie, Het optreden, over een moeder die probeert haar transdochter voor de Chinees-Nederlandse gemeenschap te verbergen, een voor Claire autobiografisch gegeven.

Oproep FilmLab Pitch Event

Martijn van VeenCinemAsia Update, FilmLAB Alumni Programme, FilmLAB Update

Sorry, this entry is only available in Dutch.

Openbaar FilmLAB Pitch Event voor nieuwe Nederlands-Aziatische filmtalenten met mooie authentieke filmplannen.
Vrijdag 13 mei, 16 uur.

Op het CinemAsia Filmfestival zal een openbaar FilmLAB Pitch Event plaats vinden, waarin nieuwe Nederlands-Aziatische filmtalenten hun authentieke plannen voor een film of een televisie-serie mogen pitchen aan een panel van ervaren professionals uit de Nederlandse filmindustrie, dat hen ter plekke van inhoudelijke feedback zal voorzien. De bijeenkomst is openbaar, zodat tijdens de pitch het plan niet alleen een stap verder geholpen wordt in de ontwikkeling, maar ook openbaar wordt gemaakt aan professionals in het panel en in de zaal.

Het FilmLAB Pitch Event zal plaats vinden op vrijdag 13 mei, van 16 tot 18 uur, als onderdeel van het programma van het CinemAsia Filmfestival.

Locatie: Studio K, Amsterdam.

Als je een filmmaker bent, met een Nederlands-Aziatische achtergrond, en je hebt een mooi idee voor een film of een televisie-serie, meld je dan aan op email: filmlab@cinemasia.nl.

De acht mooiste plannen zullen door ons geselecteerd worden voor het FilmLAB Pitch Event.

Aanmelden is mogelijk tot dinsdag 26 april 24 uur, tot het aanbreken van Koningsdag dus.

Bij de aanmelding wordt verwacht:

  • een CV met contactgegevens
  • het film- of serie-plan, beschreven op 1 pagina maximaal.

Binnen enkele dagen na sluiting van de aanmelding kan men de uitslag verwachten.

Als je wordt geselecteerd, kun je deelnemen aan een programma waarin je pitch wordt voorbereid.

FilmLAB on the move

Martijn van VeenCinemAsia Update, FilmLAB Update

In 2021 CinemAsia FilmLAB has been in hibernation mode with amongst others the unpredictability of the Coronavirus, possible lockdowns and the potential consequences for the film industry making it hard to organize regular programmes and courses for our communities. Aside from CinemAsia FilmLAB, the festival also could not go through as planned in 2021. But now that 2022 has started, FilmLAB sees new opportunities to come out of hibernation. Aside from the usual FilmLAB Jam Sessions, who we have still been organising throughout 2021, we are reviewing the possibilities to start up regular CinemAsia FilmLAB programmes zuch as ScriptLAB and the FilmLAB Shorts Programme. With our fund specialist helping us out with fundapplications and we look forward to a positive verdict from the funds so that we can get back to full steam to let CinemAsia FilmLAB help as many Asian Dutch filmmakers and filmprofessionals to get connected with the industry and to gain experience in filmproductions and above all to get more beautiful stories of Asian Dutch into cinemas and television screens.

We will keep you posted!

In the meantime we wish everyone a happy new year, may your 2022 be awesome!

Ernie Tee New head of FilmLAB

Martijn van VeenCinemAsia Update, FilmLAB Update

Ernie Tee has been appointed head of CinemAsia FilmLAB. Under his supervision the future of FilmLAB will take shape in the coming months.

Ernie Tee is a screenplay coach, script editor and script supervisor and has worked on a myriad of feature films, drama series and short films. He has collaborated with several writers, directors and executive producers within the Netherlands as well as abroad. He is a founder of the Scenariovakschool, where he is also one of the core professors. He also teaches at The Netherlands Film Academy and on the Writing for Performance program at the HKU. He has been an advisor to the Stimuleringsfonds and the Netherlands Film Fund. Currently, he is an advisor to the NPO Fonds. Ernie has worked as a film critic and film publicist, and was awarded the Pierre Bayle Prize for Film Criticism.

Ernie has also been involved in previous editions of CinemAsia FilmLAB as script consultant or intermediary. CinemAsia is honored by Ernie’s involvement in FilmLAB and his willingness to share his expertise and knowledge. The CinemAsia FilmLAB team is looking forward to support Ernie in his vision for FilmLAB.