10 CinemAsia Docu tips voor tijdens de zelfisolatie

Martijn van VeenCinemAsia Update

CinemAsia heeft het geluk gehad om begin maart de 2020 editie van CinemAsia Film Festival te vieren. Meer dan een maand later en een dergelijk evenement is inmiddels ondenkbaar geworden. Woorden als social distancing en zelfisolatie zijn onderdeel geworden van het dagelijkse lexicon en iedereen die geen cruciaal beroep beoefent, wordt aangeraden om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Maar al dit binnen zitten biedt ook nieuwe mogelijkheden. Zo kan dit de kans zijn om de Aziatische cinema beter te leren kennen. Vorige twee weken hebben we 10 filmtips gedeeld en 10 tips voor Aziatische series, maar uiteraard kan een lijst van prachtige Aziatische documentaires niet ontbreken. Daarom delen we deze week een top-10 Aziatische documentaires om van te genieten tijdens de zelfisolatie.

1. Tokyo Idols

 
52 min – Miyake Kyoko
UK/Canada/Japan, 2017
NPO Start

In Tokyo Idols volgt regisseur Kyoko Miyake de ambitieuze zangeres Rio (19) en haar fans. Ze begon haar loopbaan in een band, maar timmert tegenwoordig zelfstandig aan de weg met haar eigen nummers. De Brothers, een groep volwassen mannen, besteden al hun vrije tijd aan de zangeres. Waar ze hen vroeger beschouwden als losers, beginnen deze mannen steeds meer mainstream te worden. Kyoko Miyake signaleert dat er onder het mom van internetberoemdheid en contact met fans, ook in het echte leven nieuwe omgangsvormen ontstaan.

2. Jalanan

 
107 minDaniel Ziv
Indonesië, 2015
Vimeo on Demand

Drie straatmuzikanten proberen hun brood te verdienen door hun liedjes te spelen in lokale bussen. Hier proberen ze een balans te vinden tussen hun verlangen om hun liederen te gebruiken als satirische expressie en het spelen van luchtigere, lucratievere nummers over het aanbidden van God.

Jalanan is vertoond tijdens CinemAsia Film Festival 2015.

3. Please Remember Me


78 min – Zhao Qing
China, 2015
IDFA Collectie

De 88-jarige Lou, voormalig schooldirecteur, lijdt al tien jaar aan de ziekte van Alzheimer en herkent niemand meer behalve haar man Feng. Toch leiden de echtelieden samen een gelukkig en rijk leven in Shanghai. Als Feng zelf ziek wordt, besluit hij toch om samen met zijn vrouw naar een bejaardentehuis te verhuizen.  De overgang van de drukke stad naar een rusthuis op het platteland valt hen echter beiden zwaar.

4. Ramen Heads

   
93 min – Shigeno Koki
Japan, 2017
Itunes, Youtube of Google Play

Tomita Osamu is al drie jaar achter elkaar uitgeroepen tot de beste ramenchef van Japan. Uitgebreid komen zijn ingrediënten en werkwijze in beeld. Geheimen heeft hij niet, obsessief is hij wel: altijd op zoek naar de beste gedroogde sardines of de lekkerste varkenskop voor zijn bouillon. “Als chef moet je misschien nog wel meer ramen head zijn dan je klanten. Je moet de soep zo goed maken dat mensen hem niet zat worden, zelfs als ze hem elke dag eten.” Ook andere chefs komen aan bod, zoals Fukuja, bij wie de tijd stil heeft gestaan, en Ichifuku, bekend van haar beroemde miso ramen.

Ramen Heads is vertoond tijdens CinemAsia Film Festival 2018

5. Stand van de Sterren

 
112 min – Leonard Retel Helmrich
Nederland/ Indonesië , 2010
NPO Start

Grootmoeder Rumidjah, belijdend christen, is vanuit het drukke Jakarta bij haar vriendin Tumisah op het platteland gaan wonen. Haar tot moslim bekeerde zoon Bakti heeft de zorg over haar kleinkind Tari op zich genomen. Omdat het opvoeden van zijn nichtje hem zwaar valt, haalt Bakti zijn moeder terug naar de stad. Tari komt via school in aanraking met het nieuwe, rijke Indonesië, dat mijlenver af staat van haar leven in de sloppenwijk. Dat brengt haar regelmatig in conflict met de familie. De familie ziet in de pientere Tari de enige mogelijkheid om hun status te verhogen en zo ooit de sloppenwijk te kunnen ontvluchten.

6. A Foley Artist

100 min – Wang Wan-jo
Taiwan, 2016
Vimeo on Demand

Foley Artist centreert zich rondom Taiwan’s meest ervaren foley artiest, Master Hu Ding-yi. Hu heeft decennialang onvermoeibaar in zijn studio gewerkt aan het creëren van geluiden die in films in beeld te zien zijn.

A Foley Artist is vertoond tijdens CinemAsia Film Festival 2018.

7. Planet of Snail


87 min – Yi Seung-jun
Zuid Korea, 2011
Itunes of Google Play

Al van kinds af aan is Young-Chan doof en blind. Young-Chan weet niet hoe hij zich in deze wereld moet bewegen, totdat hij Soon-Ho ontmoet, die eveneens kampt met een lichamelijke handicap. Hij trouwt met haar en leert via haar communiceren met de buitenwereld. Door zachtjes op elkaars vingers te tikken kunnen ze elkaar begrijpen, het oogt soms als het teder bespelen van een piano. De documentaire volgt de twee in het rustige tempo waarin Young-Chan zich door het leven beweegt. Hij voelt zich als een astronaut. Maar dat neemt niet weg dat hij gevoel heeft voor de schoonheid in de wereld. Dat wordt voelbaar als Young-Chan een boomschors aanraakt, met zijn hand door het zand gaat of als zijn vingers de regendruppels op het raam beroeren.

8. Placebo

   
94 min – Abhay Kumar
India, 2014
Youtube

Op een van de meest prestigieuze medische opleidingen van India is de toelatingskans kleiner dan 0,1%. Ter vergelijking: Harvard kent een aannamepercentage van 7%. Nadat hij getuige is van een geval van zware agressie tussen een aantal studenten, besluit filmmaker Abhay Kumar zich te verdiepen in het toenemende aantal gewelddadige incidenten op de campus van de universiteit. Hij volgt twee jaar lang vier studenten op de voet.

9. Made in Korea

 
73 min – In-Soo Radstake
Nederland, 2006
Amazon Prime

In-Soo is twee keer geboren. In 1979 in Zuid-Korea, waar hij na de geboorte te vondeling werd gelegd. En in 1980 bij aankomst op Schiphol, waar zijn adoptieouders hem in de armen sloten. In deze persoonlijke documentaire gaat hij in eerste instantie op zoek naar de Koreaanse kinderen met wie hij een kwart eeuw geleden het vliegtuig naar Nederland deelde. Met een van hen krijgt hij een relatie en haar ervaringen wekken bij hem behoefte om zijn biologische geboorteland en moeder te bezoeken.

10. Silk Road of Pop

  
53 min – Sameer Farooq, Ursula Engel
China, 2012
Vimeo on Demand

Op de grens in het noord westen van China ligt Xinjiang, een grote regio vol met besneeuwde bergtoppen, levenloze woestijnen en ruige markt stadjes. Hier, temidden van de eeuwenoude Zijde route, is muziek één van de spannendste producten. Echter legt de muziek een pijnpunt bloot. Vast in een innerlijke strijd, ziet de dominante populatie in de regio, de Uyghur Moslims, dat hun bevolking langzaam afneemt en wordt overgenomen door voornamelijk Han Chinese nederzettingen.  De Silk Road of Pop volgt de strijd van een minderheidscultuur in china en de explosieve muziek  en de gemeenschap waar deze muziek uit voortkomt.

Silk Road of Pop is vertoond tijdens CinemAsia Film Festival 2013

 

10 Aziatische Series voor tijdens de zelfisolatie

Martijn van VeenCinemAsia Update

CinemAsia heeft het geluk gehad om begin Maart de 2020 editie van CinemAsia Film Festival te vieren. Iets meer dan een maand later en een dergelijk evenement is inmiddels ondenkbaar geworden. Woorden als social distanding en zelf isolatie zijn onderdeel geworden van het dagelijkse lexicon en iedereen die geen cruciaal beroep beoefent wordt aangeraden om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Maar al dit binnen zitten biedt ook nieuwe mogelijkheden. Zo kan dit de kans zijn om de Aziatische cinema beter te leren kennen. Vorige week hebben we 10 film tips gedeeld, maar uiteraard is de pracht van de Aziatische vertelkunde niet beperkt tot de feature film. Daarom delen we deze week een top 10 van de beste Aziatische series om van te genieten tijdens de zelf isolatie.

1. Itaewon Class


1 Seizoen – 16 Afleveringen
Zuid Korea, 2020
Netflix

In een kleurrijke buurt van Seoul nemen een ex-gevangene en zijn vrienden het op tegen een machtige tegenstander om hun grote droom waar te maken: een café.

2. Made in Heaven


1 Seizoen – 9 Afleveringen
India, 2019
Amazon Prime

Deze serie gaat over twee ceremonie meesters uit Delhi die werken aan één van de grootste en duurste Indiase bruiloften ooit waar vele geheimen en leugens aan het licht dreigen te komen.

3. Meteor Garden


1 Seizoen – 50 Afleveringen
China, 2018
Netflix

Dong Shancai wil uitmuntend presteren op haar droomuniversiteit, waar ze te maken krijgt met een elitaire kliek van knappe, populaire strebers, maar ook liefde vindt.

4. She was Pretty


1 Seizoen – 16 Aflevering
Zuid Korea, 2015
Netflix

In zijn jeugd was Ji Sung-Joon niet bepaald knap. Maar na de pubertijd blijkt hij toch ineens een sexy hunk te zijn geworden. Dat terwijl Kim Kim Hye-Jin in haar jeugd het mooiste meisje van de klas was. Echter blijkt zij wat minder mooi oud te zijn geworden. Nu probeert Ji Sung-Joon zijn eerste liefde op te sporen.

5. The Stranded


1 Seizoen – 7 Aflevering
Thailand, 2019
Netflix

Studenten van een eliteschool zitten vast op een eiland dat is verwoest door een tsunami, en geven de hoop niet op. Maar geheimzinnige krachten werken hen tegen.

6. Tokyo Vampire Hotel

1 Seizoen – 10 Aflevering
Japan, 2018
Amazon Prime

Een hotel waar de clientèle volledig bestaat uit vampiers en waar rivaliserende vampierclans hun eeuwenlange strijd uitvechten, terwijl een handvol menselijke “hapjes” probeert te overleven.

7. Kingdom


2 Seizoenen – 12 Afleveringen
Zuid Korea, 2020
Netflix

Als er in een koninkrijk vreemde geruchten gaan over de zieke koning, wordt de kroonprins de enige hoop tegen een mysterieuze plaag die zich verspreidt over het land.

8. Mirzapur


1 Seizoen – 9 Afleveringen
India, 2018
Amazon Prime

Een schokkend incident tijdens een huwelijksprocessie zorgt voor een kettingreactie van gebeurtenissen waardoor twee families met elkaar overhoop komen te liggen  in de wetteloze stad Mirzapiur.

9. Crash Landing on You


1 Seizoen – 12 Afleveringen
Zuid Korea, 2019
Netflix

Een Zuid-Koreaanse erfgename komt door een ongelukje tijdens het paragliden terecht in Noord-Korea — en in het leven van een legerofficier die haar helpt onderduiken.

 

10. Midnight Diner: Tokyo Stories


2 Seizoenen – 12 Afleveringen
Japan, 2019
Netflix

De vaste gasten van een alledaags Japans restaurant krijgen een sterke band door samen te genieten van het eten.

 

 

10 CinemAsia Filmtips voor tijdens de zelf isolatie

Martijn van VeenCinemAsia Update, Tip

CinemAsia heeft het geluk gehad om begin Maart de 2020 editie van CinemAsia Film Festival te vieren. Minder dan een maand later en een dergelijk evenement is inmiddels ondenkbaar geworden. Woorden als social distanding en zelf isolatie zijn onderdeel geworden van het dagelijkse lexicon en iedereen die geen cruciaal beroep beoefent wordt aangeraden om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Maar al dit binnen zitten biedt ook nieuwe mogelijkheden. Zo kan dit de kans zijn om de Aziatische cinema beter te leren kennen. Daarom hebben we hier alvast een top 10 van Aziatische films gemaakt om van te genieten tijdens de zelf isolatie.

 

1. Tune in for Love


122 min – Jung Ji-woo
Zuid Korea, 2019
Netflix

In 1997 ontmoet bakkersassistente Mi-soo de net uit de jeugdgevangenis vrijgekomen Hyun-woo. Er bloeit iets moois op tussen de twee, maar als Hyun-woo weer met zijn foute vrienden in aanraking komt verliezen ze elkaar uit het oog. Jaren later komen ze elkaar per toeval weer tegen. Romantische tranentrekker die het verstrijken van de tijd prachtig in beeld brengt, maar verder nogal wat steken laat vallen. Zo komt de verhaallijn over Hyun-woo’s duistere verleden nooit uit de verf en maken de hoofdpersonages vrijwel geen enkele ontwikkeling door.

2. October


115 min – Shoojit Sircar
India, 2018
Amazon Prime

Dan is 21 jaar oud. Hij loopt stage in een 5 sterrenhotel. Hij is humeurig, tegendraads en ligt voortdurend overhoop met de andere stagiaires en met het management. Een van zijn medestagiaires, de opgewekte 20-jarige Shiuli, probeert hem regelmatig wat bij te sturen, meestal tevergeefs. Op een dag vindt er een vreselijk ongeluk plaats, waardoor de levens van Dan en Shiuli finaal op hun kop worden gezet…

3. Happy Old Year


113 min – Nawapol Thamrongrattanarit
Thailand, 2019
Netflix

De Thaise Jean keert na een jarenlang verblijf terug naar het huis dat ze deelt met moeder en broer. Wanneer ze de woning radicaal van spullen wil ontdoen, moet ze eerst pijnlijke herinneringen en onverwerkte gevoelens zien te verwerken.

4. One Cut of the Dead


95 min – Ueda Chinichiro
Japan, 2017
MUBI

Een filmploeg bevindt zich in een geïsoleerde en verlaten waterzuiveringsinstallatie, die naar verluidt werd gebruikt voor menselijke reanimatie-experimenten, om daar een zombiefilm op te nemen. De regisseur, Higurashi (Takayuki Hamatsu), maakt het de cast en crew niet makkelijk en besluit uit ergernis een blokje om te gaan. Intussen breekt er een echte zombie-uitbraak los. Higurashi staat er echter op dat de crew, of wat daarvan over is, blijft filmen.

5. Posesif


101 min – Edwin
Indonesië, 2017
Netflix

Het is liefde op het eerste gezicht wanneer aanstormend schoonspringtalent Lala en Yudhis elkaar voor het eerst zien. Hun prille liefde bloeit in een razend tempo uit tot een lieve en intieme relatie. Het duurt echter niet lang voordat de jaloerse Yudhis zijn ware gezicht laat zien door steeds meer van zijn vriendin te eisen. Met Lala’s obsessieve vader die haar dwingt om een topatlete te worden en met Yudhis’ emotioneel manipulerende moeder, wordt het leven van de twee er niet beter op.

Posesif was screened at CinemAsia Film Festival 2018

6. A Sun

156 min – Chung Mong-hong
Taiwan, 2019
Netflix

‘Pluk de dag, trek je plan!’ Dat is het daadkrachtige motto van rijschoolinstructeur Mr. Chen. Hij is dan ook diep teleurgesteld wanneer zijn jongste zoon A-Ho in de gevangenis belandt na een akelig gewelddadig incident. Hij vertelt voortaan dat hij maar één zoon heeft, studiebol A-Hao. Ondertussen probeert zijn vrouw het gezin nog een beetje bij elkaar te houden.

7. The Wild Goose Lake


113 min – Diao Yi’nan
China, 2019
PICL

Wanneer de leider van een beruchte motorbende per ongeluk een agent doodschiet en er een prijs op zijn hoofd komt te staan, slaat hij op de vlucht. Achtervolgd door zowel politie als gangsters die uit zijn op het tipgeld, verstopt hij zich aan de oevers van het Wildeganzenmeer waar een mysterieuze prostituee hem hulp biedt in ruil voor haar vrijheid. Beiden bevinden ze zich op een doodlopend spoor, wanhopig op zoek naar een uitweg. Samen zijn ze bereid om nog één laatste keer te gokken en hun lot op het spel te zetten.

The Wild Goose Lake screened at CinemAsia Film Festival 2020

8. When Marnie was there


103 min – Yonebayashi Hiromasa
Japan, 2014
Netflix

De introverte Anna Sasaki woont bij haar pleegouders nadat ze op jonge leeftijd haar ouders verloren is. Haar pleegmoeder stuurt haar wegens gezondheidsredenen naar de familie Oiwa in een dorpje aan de zee ten noorden van Hokkaido. Anna ontdekt een groot verlaten huis in het midden van een moeras. Het huis zou volgens de dorpsbewoners al jaren onbewoond zijn maar het is daar dat Anna haar eerste vriendinnetje, de mysterieuze Marnie ontmoet.

When Marnie was Here screened at CinemAsia Film Festival 2015.

9. Dot 2 Dot


89 min – Amos Why
Hong Kong, 2014
Netflix

Een introverte lerares verhuist van het noorden van China naar Hongkong en raakt al snel gefascineerd door de punt tot punt-puzzels die op de muren van de metrostations zijn getekend. Ze ontdekt dat de puzzels zijn verbonden met de geschiedenis en ontwikkeling van de metropool.

Dot 2 Dot screened at CinemAsia Film Festival 2015.

 

10. Along with the Gods:
The Two Worlds & The Last 49 Days


139 min & 141 min – Kim Yong-hwa
Zuid Korea, 2017 & 2018
Netflix

Wanneer brandweerman Kim Ja-hong tijdens zijn werk komt te overlijden, wordt hij verwelkomd door drie wachters die zijn gidsen door het hiernamaals blijken.

 

 

Team CinemAsians wint 48 Hour Project Pink

Martijn van VeenFilmLAB Screening, FilmLAB Update, Nieuws

Poster In Lockdown

Award voor beste poster: Damien Decker (design), Joris Maas (fotografie)

Team CinemAsians is vorige week in de prijzen gevallen tijdens de 48 Hour Pink Edition Ceremonie. Het team bestond uit FilmLAB-alumni André Kloer (regie), Priscilla Rasyid (producer), Terry Tao (opnameleider), Fawad  Nahimi (editor), Jimmy Tai (scriptadviseur), Alex Lai (setdresser),  Aaron Wan (acteur) en acteurs Charlotte Ha en Michael Schnörr. Het project werd ondersteund door FilmLAB Network Coordinator Daan Vree en nog vele anderen.

In Lockdown
Tijdens de 48 Hour Project Pink Edition voor de Roze Filmdagen heeft team CinemAsians de korte film ‘In Lockdown’ opgeleverd. Door de coronapandemie was het niet mogelijk om alle films live in première te laten gaan in Het Ketelhuis. Daarom is door de organisatie besloten om de films gezamenlijk online te bekijken en na te bespreken via de Zoom-tool.

Awardsceremonie
Hierop volgde de awardsceremonie die na elke 48 Hour Project screening plaatsvindt. Team CinemAsians viel in vijf categorieën in de prijzen. Niet alleen ontving het team de prijs voor beste poster, een special mention voor beste actrice (Lena Burger) en de prijs voor het beste gebruik van het vereiste karakter, maar tevens won het team de prijs voor het beste script en voor de beste film. Hierdoor zal de film hoogswaarschijnlijk meedingen naar de prijs voor beste 48 Hour filmproject van Nederland. De felicitaties aan het team! Dat er nog maar vele projecten mogen volgen.

Uit het juryrapport
* Beste film: “De som der dingen komt bij deze film uit, maar bovenal was het een gevoel dat er maar een film met de prijs vandoor kan gaan en dat is: In Lockdown.”

* Beste script:
 “Het meest gelaagde script verdient een dikke pluim.”

* Beste actrice, special mention:
 “Ondanks de kleine rol een zeer memorabele prestatie: Lena Burger

.”

* Beste 48HFP Character (Micca, ervaringsdeskundige):
 “Mooi verpakt als een oude ziel in het jonge kind.”

* Beste poster:
 “Deze poster is perfect.”

Binnenkort zal één van de deelnemers een verslag van behind the scenes delen, dus houdt de website in de gaten.

Meedoen aan een 48 Hour Film Project?
Heb jij ook een Aziatische achtergrond of zou je het leuk vinden om met team CinemAsians een keer deel te nemen aan een 48 Hour Project, stuur dan een mailtje naar FilmLAB@cinemasia.nl met informatie over jou en welke rol of rollen (binnen cast en/of crew) je zou willen vervullen. Wij nemen dan contact met je op zodra we weer een team CinemAsians  gaan vormen.

 

CinemAsia FilmLAB @ CinemAsia Film Festival

Martijn van VeenCinemAsia Update

CinemAsia Film Festival 2020 was een succes! In wat, zonder dat we het wisten, de laatste week zou blijken dat er nog een festival mogelijk was in verband met de huidige coronapandemie heeft CinemAsia een fijne en goed bezochte editie mogen beleven. Ook de FilmLAB activiteiten waren weer niet weg te denken met een intrigerend Industry Panel ‘Producing in a Time of Flux’ , de interessante FilmLAB Jam Session, de laatste FilmLAB Distributie meet-up, Het FilmLAB Panel ‘Recipes for Success’, de FilmLAB borrel en het team CinemAsians dat meedeed aan de 48 Hour Project Pink Edition.

Industry Panel

In dit interessante panel in Pakhuis de Zwijger besprak moderator, CinemAsia bestuurslid en producer, Lorna Tee met producer van de Nederlandse Netflix serie Ares Pieter Kuijpers en producer van de Netflix-serie Nowhere Man Aileen Li, de ins en outs van het produceren van een serie voor Netflix en welke invloed dit op de producties heeft gehad. Hierbij is alles van tijdlijnen en pitching tot deadlines, views en marketing besproken waarbij het publiek uit de zaal naar hartelust vragen heeft kunnen stellen.

FilmLAB Jam Session

Ditmaal was er een gemêleerde groep van aanmeldingen voor de FilmLAB Jam Session die bestond uit zowel FilmLAB alumni als ook filmmakers die zich voor het eerst aanmelden voor FilmLAB. Er werden interessante fictie en documentaire ideeën door de deelnemers gedeeld. Speciaal voor deze Festival Jam Session hadden we regisseur  van de openingsfilm Mrs. Noisy Amano Chihiro en documentairemaker, producer en regisseur van o.a. A man called Ahok Putrama Tuta uitgenodigd. Zij deelden hun inzichten en gaven feedback op de projecten van de deelnemers. Hierdoor is de FilmLAB Jam Session weer flink uitgelopen. Maar dat laat weer zien hoe betrokken mensen zijn.

FilmLAB Distributie Meet-up

Op zaterdag begon FilmLAB om 11.00 uur met de distributie meet-up, die CinemAsia FilmLAB elk kwartaal organiseert, waarbij alle deelnemers van het FilmLAB Shorts Programm van de vorige editie nog een laatste maal bij elkaar kwamen om updates te geven over de distributie van hun documentaire short films. Zo hebben we besproken welke screenings in het afgelopen kwartaal hebben plaatsgevonden, voor welke filmfestivals de films nog meer zijn geselecteerd en voor welke filmfestivals de selectie nog bekend moet worden gemaakt. Daarnaast hebben wij van CinemAsia FilmLAB nog besproken welke filmscreenings wij vanuit onze contacten en onze organisatie voor hen zullen regelen. Als laatste hebben we hen nog om tips gevraagd zodat we onze distributie meet ups kunnen blijven verbeteren. Een artikel met deze tips zal je dan ook binnenkort hier kunnen vinden.

FilmLAB Industry Panel

Op de Distributie Meet-up volgde het FilmLAB Industry Panel waarbij moderator en CinemAsia Programmeur Hugo Emmerzael het gesprek aan ging met tv-journalist en programmeur Leo Soesanto, Revolver producent Germen Boelens, project director van De Ontmoeting Sacha Gertsik en regisseur Shariff Nasr om met hen recepten voor succes te bespreken. Ze deelden hun tips over wat de beste kansen zijn voor filmmakers en filmprofessionals met een Aziatische achtergrond om verder te komen met hun film projecten en carrière.

The Ugly Model première

Na de FIlmLAB Industry Panel volgde de première van de documentaire feature The Ugly Model. Deze film, die is geregisseerd door CinemAsia bestuursvoorzitter Doris Yeung en geproduceerd door CinemAsia bestuurslid Bianca Kuijper. De documentaire gaat over representatie van mensen met een Aziatische achtergrond in de media en welke invloed dit in het bijzonder heeft op Koreaans geadopteerd model Kevin Kreider die als fitnessmodel de wereld wil veroveren, maar die maar niet door weet te breken. De film was uitverkocht en werd afgesloten met een uitgebreide Q&A met regisseur Doris Yeung die werd vergezeld door  journalist en auteur van het boek De Bananengeneratie Pete Wu om te spreken over representatie van mensen met een Aziatische achtergrond in de media.

FilmLAB borrel

De FilmLAB activiteiten van zaterdag werden afgesloten met een borrel waarbij filmmakers en filmprofessionals elkaar konden spreken onder het genot van een drankje bij de bar van Studio/K. Tot ons genoegen hebben we weer nieuwe mensen leren kennen om het FilmLAB Netwerk mee te vergroten.

48 Hour Film Project

Als allerlaatste is er ook dit kwartaal weer een CinemAsians team gevormd dat bestaat uit een aantal FilmLAB alumni uit vorige edities. Zij hebben deelgenomen aan het 48 Hour Project Pink Edition. Het team heeft in een moeilijke tijd vlak voor de corona pandemie een mooie, korte film gerealiseerd. Daarbij hebben ze in vijf categorieën een prijs in de wacht weten te slepen, waaronder die voor beste film en beste script. Felicitaties aan het team! Binnenkort delen we een artikel over deze 48 Hour Film Project, dus houdt de website in de gaten!

Teaser Presentation from Haider Hussain

Martijn van VeenEvent tip, Nieuws

You are invited to the presentation from FilmLAB participant of 2019 Haider Hussain who will share the mood teaser of his upcoming short film, Honeycomb. The teaser was made with the help of the ZOZ Academy Fund. The short event will entail a small presentation of the journey of the film, a small talk by the writer-director (Haider Hussain) and the lead actress (Ayisha Siddiqi). This will be followed by a screening of the teaser, and then a discussion with the audience.

The teaser presentation will be Saturday March 21 , 18.00 – 19.00 at Mono in Rotterdam. You can share you attendance on facebook.

About Honeycomb:

Mariyam, a twenty-year-old Dutch Muslim heavy metal vocalist, realises
she might be pregnant. How does she reconcile this news with her
different cultural identities and, above all, tell her mother?

The film deals with the larger theme of identity and in particular its
malleability and fluidity. With the overconfidence that accompanies the
follies of youth, Mariyam thrives on keeping her two identities separate.
Mariyam’s central struggle is not so much with her pregnancy and how it
might affect her social life within the conservative bubble she lives in, but
rather what it means for her control over her worlds.

 

 

Het Land van Toen in LUX Nijmegen

Daan VreeEvent tip, Nieuws

Het Land van Toen

Op zondag 8 maart om 14.30 uur is het weer tijd voor IndoFILMCafé. Met dit keer de voorstelling Het land van Toen van filmmaker en muzikante Amber Nefkens; een luchtige voorstelling met humor, waarin het verlangen naar een mooie tijd en een land dat niet meer bestaat centraal staat: Het land van Toen.

Amber vertelt het verhaal van haar Indische oma Erna Smith-Broers, geboren en opgegroeid in het voormalige Nederlands-Indië. Van haar jeugd in Semarang tot haar bruiloft in Batavia, de geboorte van 3 dochters, waaronder de moeder van Amber, het afscheid van Indië en de tijd in Nederland.

Het land van Toen
De voorstelling is een mix van filmbeelden, muziek en theater in de vorm van verhalen. Oma heeft in de loop der tijd gedichten en verhalen geschreven, waarvan Amber liedjes heeft gemaakt. Bovendien is Amber in mei 2018 naar Java gereisd om daar meer te weten te komen over haar Indische roots. Voorafgaand aan de reis heeft ze haar oma gefilmd en geïnterviewd en tijdens de reis heeft ze veel gefilmd en haar eerste liedjes over Indië geschreven. Kortom: een voorstelling voor alle generaties.

De Twee Hondjes

Still uit “De twee hondjes” van Jana Kaminski.

In de voorstelling is ook de prachtige animatie “De twee hondjes” te zien van Jana Kaminski Animation & Illustration. Een verhaal over het verlies van geliefden tijdens de oorlog.


“Levendige herinneringen, doorspekt met humor, aan een sprookjesachtig leven in een land van vroeger, maar dat nog bestaat in zielsverband: Het land van toen.”

De voorstelling duurt 60 minuten; daarna is er een nagesprek met het publiek (Q&A).

Tickets: Lux Nijmegen

 

Still uit “Indië op een bord”


I
ndië op een Bord
In 2014 maakte Amber de CinemAsia FilmLAB documentaire Indië op een Bord waarin zij op zoek gaat naar haar roots tijdens een bezoek aan haar oma en opa.

Screening Indian documentary “An Insignificant Man”

Daan VreeEvent tip, Nieuws

Film, food and drinks at Studio P1 in Amsterdam at March 7 from 15:30 to 20:00. Free entry.

A chronicle of the spectacular rise of the Common Man’s Party (AAP) in India. The party’s logo, a broom, symbolizes it’s battle against the political establishment. Activist Arvind Kejriwal established the AAP in 2012 after the India Against Corruption protest movement failed to get an anti-corruption law passed.

The film’s directors Khushboo Ranka and Vinay Shukla follow the campaign from it’s early beginnings and document the transformation of a grassroots movement into a significant political force – with all the internal conflicts that can entail.

A non-fiction drama chronicling the most outrageous political debut in the largest democracy in the world, “An Insignificant Man” follows Arvind Kejriwal and his insurgent party as they look to shake up Indian politics while struggling to keep their own idealism alive.

Duration: 1h 36min
Spoken languages: Hindi, English
Subtitles: English

Program
3:30 PM – Doors Open
4:00 PM – 4:45 PM – Discussion with an invited guest
5:00 PM – 6:40 PM – Film Screening
7:00 PM – 7:45 PM – Aftertalk with Khushboo Ranka (director) via Skype

Food and Drinks will be served during and after the program. Please bring cash!
Donations will be accepted (cash only).

Address
Studio P1,
Oostelijke Handelskade 12,
1019 BM Amsterdam

Still uit “An Insignificant Man”

About Khushboo Ranka
Khushboo is a producer and director who has co-directed the acclaimed film An Insignificant Man. She is now working to put together a documentary film fund in India with Doc Society as a knowledge partner. She directed the first VR documentary to come out of India, called Right to Pray and headed the VR platform ElseVR as Editor in Chief, where she produced several other VR films.

 

About Vinay Shukla
Vinay Shukla is an Indian filmmaker whose co-directed debut feature documentary “An Insignificant Man” premiered at the Toronto International Film Festival in 2016. After being initially banned by the Indian government, the film subsequently went on to become a runaway box office success. Vinay is also an actor who has played several characters in fiction films and plays. His work has been supported by organisations such as Sundance, DocSociety, NFDC India, Asian Network of Documentaries, IDA and IDFA Bertha.

Rinku Kalsy

Filmmaker Rinku Kalsy

Khopcha
Rinku Kalsy is a filmmaker, storyteller and the director of the well-received documentary “For the love of a man” that premiered at the 72nd Venice Film Festival and later was bought by Netflix in 2015.  She runs her production house in Amsterdam called “Anecdote Films”.

Abhishek Thapar is a theater maker, performer, puppeteer and artist currently based in Amsterdam.
Together they run “Khopcha”, where they curate independent films. Khopcha as a space also offers a deeper insight into world of independent cinema by cultivating a dialogue between the viewer and the maker.

 

Carve Out bij Ambacht in Beeld

Daan VreeEvent tip, FilmLAB Screening, Nieuws

Carve Out

De documentaire Carve Out van Ami Tsang is te zien op maandag 9 maart om 18:30 uur in LAB111. De film is te zien tijdens het Ambacht in Beeld Film Festival in Amsterdam, samen met andere korte films.

De film is ontwikkeld tijdens het CinemAsia FilmLAB Documentaireprogramma. Het thema van deze editie was Ambacht en cultureel erfgoed. Ambacht als een creatief proces, hoe ambacht als cultureel erfgoed een rol kan spelen in de ontwikkeling van identiteit en hoe deze waarden worden doorgeven aan toekomstige generaties.

Synopsis
In China wordt voedselbeeldhouwen erkend als een belangrijke kunstvorm, maar in Nederland is dat anders. Na jaren geleden hun gereedschap te hebben opgeborgen, besluiten de migranten en voormalig voedselbeeldhouwers Chen Mo en Awan weer de uitdaging aan te gaan om hun vaardigheden te testen.

Carve Out

Still uit de documentaire Carve Out van Ami Tsang.

CARVE OUT (2018)
Regie: Ami Tsang, Fay Teo
Jaar: 2018
Duur: 12 minuten
Taal: Mandarijn, Kantonees, Engels, Nederlands

Meer informatie vind je op de website van Ambacht in Beeld.

Jakartan stories

Priscilla RasyidNieuws, Verslag

Producing workshop adventure in Indonesia

How to become a producer? After participating in CinemAsia’s FilmLAB workshop for scriptwriting, Priscilla Rasyid wants to learn everything about producing. She decides to combine a holiday in Jakarta with a film producing workshop. 

It has been over a year since I finished CinemAsia’s FilmLAB workshops for scriptwriting and documentary. I have never had a formal film education nor do I have a lot of experience in film at all. After my student film which is part of my MSc Anthropology programme I found out that there is more to film than I had previously known. Armed with knowledge and a base after FilmLAB I set out to learn more and grasp knowledge from wherever I can. 

I had booked my vacation to Indonesia, Jakarta, where my family lives. I would stay there from December till halfway January. After I had booked my flight my friend from Jakarta told me “I’m joining a producer workshop in Jakarta, Kemang area. A really cool producer will give the workshop in January!” Coincidence? Maybe, but I decided that this was meant to be. Though my Indonesian is good, it was no way near perfect, but I wanted to give it a shot anyway.

Enter Kinosaurus
The Producing workshop is one of the three workshops from the Cinema Crash Course (C.C.C.), the others are directing and scriptwriting. I chose producing because it exactly matched with what I want to be more skilled in and matched my vacation period in Jakarta. It was the first time for me to visit a local cinema, named Kinosaurus. The cinema I usually visit is called Cinema XXI, a cinema giant which is located all over Indonesia and mainly screens major productions with high profiled actors, actresses, directors and writers. Kinosaurus is different. It is small, cozy and definitely most of the cool kids hang out there.

 

Meiske Taurisia, a producer of Palari Films

Meiske Taurisia
The workshop was given by Meiske Taurisia, a producer of Palari Films who was in charge of films such as Posesif (2017) and Aruna & lidahnya (2018) from director Edwin.

From the beginning she made clear that this workshop is for students and young professionals, for people who know a bit about cinema and film, and those who know nothing at all.

I felt that this was a good base for me to understand more about Indonesian film production and cinema, because all I know is mainstream Indonesian cinema while there is so much more to this diverse country that I also call my home.

The first weekend was focused on getting to know the film industry and the process of making a film better. Meiske showed a basic map of how film production works. This part was already quite familiar to me but what really got my attention was the experiences Meiske shared with us on how she started producing films at the age of 33 and what actions she took to make the best possible films. 

Adapt well
Meiske’s first advice was ‘know what you are making’. A person would never go to a bakery for a piece of satay, but maybe that person wants to go to food court where there is both cake and satey. After setting the goal, the strategy needs to adapt to this. Secondly, you also need to adapt to the people you are working with, either a partner or investor. Meiske shared with us a story when she was visiting Europe for a film festival. 

A French producer wanted to work with her but she did not feel the right connection with him. As she spoke to him after she had declined his offer, his polite demeanor had changed. “I cannot imagine that I would had to work with this guy for another five years or so. Vibes don’t lie.”

 

Nothing in this world is for free
The third advice was: if there is no way, then you will make a way. Meiske has always treated her investors as equals and not as superiors who fund the films. For one film where the budget was low, Meiske had a meeting with one investor from whom she could borrow equipment. “He was very kind and really wanted to help us. But he told me this one thing: nothing in this world is for free. I will give you a deal. You can borrow my equipment but you will pay me back when the film is making money, bit by bit.” And so she did. 

Filmpitch

Participants and Meiske (sitting in front) watching a pitch

Pitch Perfect
The second weekend was focused on practical skills. Participants had to give a pitch so that Meiske and the other participants could share feedback. This weekend was equally exciting because the participants had so many great and vibrant ideas.

I had always felt that most Indonesian films seem to be too similar to each other these days, but after watching the pitches of the other participants I realized that there is so much more than only the mainstream Indonesian films.

One participant showed a very funny stop-motion film to pitch his film idea. Another participant showed his film about the friendship between dog and human. I cannot wait for my next vacation in Jakarta, because maybe by then I might see one of their films on the silver screen.

 

Pictures by:
Meiske Taurisia
Dwitri Amalia
Vanessa Wong